Novice
Videi Skupnega petja – poglej zdaj!
Jesen se že preveša v zimo – mrzli, megleni, sivi kratki dnevi se hitro prevesijo v večer. Iščete sprostitev ali neko drugačno aktivnost, ki vas bo napolnila z energijo?
Imamo odlično idejo! V času festivala smo snemali in shranili čisto vse posnetke Skupnega petja in sedaj so tudi objavljeni.
Vzemite v roke svojo festivalsko pesmarico (ali jo kupite tukaj) in slabo uro preživite v objemu glasbe, not in skupnega zborovskega petja. Dobra volja in nasmešek sta zagotovljena! 🙂
Skupno petje v času festivala (Foto: Tatjana Wrumnig)
Spored skladb po dnevih:
Dan | Mentor & pevski zbor | Program |
---|---|---|
Dan 1 | Jan Schumacher in Mladinski mešani zbor sv. Stanislava Škofijske klasične gimnazije | Tradicionalna: Amazing grace Jacobus Handl Gallus (1550 – 1591)/Samo Ivačič (1974): Musica noster amor (Jacobus Handl Gallus) Luigi Molfino (1916 – 2012): O sacrum convivium (sv. Tomaž Akvinski, evharistična himna) Mark Armstrong (1963): Down by the Salley Gardens (irska tradicionalna, W.B. Yeats) Lhente-Mari Pitout (1977): Hlonolofatsa (tradicionalna iz Južnoafriške republike) |
Dan 2 | Jan Schumacher in Mladinski mešani zbor sv. Stanislava Škofijske klasične gimnazije | Damijan Močnik (1967): Si vox est, canta (Ovid) Rolando Valladares (1918)/Federico Neimark (1987): Subo (Rolando Valladares) Andrej Makor (1987): Otche nas (Matej 6:9-13) Danguole Aukseliene (1958): Augo putins (litvanska ljudska) Stephen Paulus (1949 – 2014): The Road Home (Michael Dennis Brown) Mark Armstrong (1963): Down by the Salley Gardens (irska tradicionalna, W.B. Yeats) Jacobus Handl Gallus (1550 – 1591)/Samo Ivačič (1974): Musica noster amor (Jacobus Handl Gallus) |
Dan 3 | Jan Schumacher in Mladinski mešani zbor sv. Stanislava Škofijske klasične gimnazije | Jacobus Handl Gallus (1550 – 1591)/Samo Ivačič (1974): Musica noster amor (Jacobus Handl Gallus) Andrej Makor (1987): Otche nas (Matej 6:9-13) Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791): Ave verum (evharistična himna) Turška ljudska: Istanbul kasap Christian Drevo (1958): Die Nacht (Franz Suppan) Stevan Stojanović – Mokranjac (1856 – 1914): Pušči me (X. rukovet, pesem iz Ohrida, severna Makedonija) Zdenko Runjić (1942 – 2004)/Damijan Močnik (1967)/Tomaž Pirnat (1973): Vjeruj u ljubav (Zdenko Runjić) Damijan Močnik (1967): Si vox est, canta (Ovid) |
Dan 4 | Jan Schumacher in Mladinski pevski zbor Crescendo | Jacobus Handl Gallus (1550 – 1591)/Samo Ivačič (1974): Musica noster amor (Jacobus Handl Gallus) Marton Levante Horvath (1983): O salutaris hostia (sv. Tomaž Akvinski, evharistična himna) Githe Christensen: A sumer’s over Victor Jara (1932 – 1973)/Eduardo Gajaro: Te recuerdo Amanda (Victor Jara) Wilhelm Peteron Berger (1867 – 1942): Stemning (Jans Peter Jacobsen) |
Dan 5 | Jan Schumacher in Mladinski pevski zbor Crescendo | Jacobus Handl Gallus (1550 – 1591)/Samo Ivačič (1974): Musica noster amor (Jacobus Handl Gallus) Wilhelm Peteron Berger (1867 – 1942): Stemning (Jans Peter Jacobsen) Julio Dominguez (1965): Compañeira (portugalska ljudska) Svante Henryson (1963): Mu ruoktu lea mu váimmus (Nils Aslak Valkeapää) Mark Armstrong (1963): The parting glass (škotska ljudska) |
Dan 6 | Jan Schumacher in Mladinski pevski zbor Crescendo | Jacobus Handl Gallus (1550 – 1591)/Samo Ivačič (1974): Musica noster amor (Jacobus Handl Gallus) Svante Henryson (1963): Mu ruoktu lea mu váimmus (Nils Aslak Valkeapää) John Hearne (1937): Fagurt er i fjördum (islandska ljudska) Michael Gohl (1954): Un poquito cantas (Latinska Amerika) Felix Mendelssoh Bartholdy (1809 – 1847): Verleih uns Frieden (Martin Luther) Anonymus: Come let us sing |
Zborovski festival EC 2021 – vzorčen primer kar se da varno izpeljanega mednarodnega dogodka v novih razmerah
Pogovor z Mihelo Jagodic ob zaključku letošnjega največjega zborovskega dogodka v Evropi
Intervju je bil objavljen 5. avgusta 2021 v spletni reviji Naši zbori – revija o zborovski glasbi.
Avtorica: Branka Kljun
Največji evropski zborovski festival se je 22. julija 2021 v Ljubljani uspešno sklenil. Tisti, ki so festival v minulih letih že doživeli, bodisi v madžarskem Pécsu, italijanskem Torinu ali že prej v kaki drugi kulturni prestolnici, bodo najlaže presodili, kaj je letošnji prinesel in za kaj nas je – ljubitelje zborovskega petja – prikrajšal. Med tistimi, ki to najbolje vedo, je brez dvoma producentka za zborovsko dejavnost na Javnem skladu RS za kulturne dejavnosti in oseba, ki ima največ zaslug za to, da se je največji evropski zborovski festival letos zgodil prav pri nas v Sloveniji, natančneje v prestolnici Ljubljani, Mihela Jagodic.
Kdaj ste se v preteklih letih že srečali s tem festivalom in kaj vas je pri njem najbolj pritegnilo?
Udeležila sem se petih festivalov Europa Cantat: prvič v Mainzu leta 2006, nato pa še v Utrechtu, Torinu, Pécsu in Talinu. Festival Europa Cantat mi je všeč, ker v glasbenem smislu nudi protiutež tekmovanjem in strokovnim prireditvam, namenjenim prvenstveno zborovskim strokovnjakom oziroma najzahtevnejšemu občinstvu. Festival poskrbi tudi zanje, hkrati pa je njegova pozornost na pevcih in bogati ponudbi zanje. Združi pevske navdušence in strokovnjake z vsega sveta (v običajnih letih seveda), je najbolj množičen mednarodni dogodek te vrste in združuje več tisoč ljubiteljev petja, obenem pa je krasna promocija države gostiteljice.
Letošnji festival je potekal v posebnih razmerah. Ko ste pred petimi leti dali pobudo in bili leta 2017 izbrani za organizacijo letošnje prireditve, se vam niti sanjalo ni, proti kakšnemu izzivu greste. Niti takrat, ko ste začeli s pripravami na ta obsežen in zahteven mednarodni dogodek, še niste vedeli, kaj vas čaka. To vam je postalo jasno šele, ko je bila programska zasnova že oblikovana, ko so bili prvi dogovori že sklenjeni in že oblikovan tim strokovnjakov z različnih področij, ki bi suvereno postavil in izpeljal dogodek kot promocijo Slovenije v času njenega predsedovanja Svetu Evropske unije.
Vse je teklo po predvideni časovnici do marca 2020, ko se je prvič ustavil svet. Takrat smo za trenutek obstali, a takoj nadaljevali, saj imamo »srečneži, festival šele naslednje leto«. Optimistično, brez sprememb smo načrtovali do konca leta, obeti o cepivih in koncu epidemije so kazali na letošnjo pomlad. Ko smo letos februarja zaprli prijave, pa se je začelo …
Normalnost se je čedalje bolj oddaljevala. Pogojev delovanja v zeleni fazi, ki smo jih nujno potrebovali za načrtovanje, ni bilo, mednarodno prepoznavni slovenski zborovski »reprezentanci« kljub natančnemu načrtu prilagoditve vaj nismo mogli zagotoviti posebnega statusa, da bi se lahko normalno pripravili.
Začeli smo pripravljati scenarije, vsakega zastavili in preverili. Prvi je bil delitev festivala na dva štiridnevna dela. Noben udeleženec ne bi bil pri nas več kot pol festivala, da bi čim bolj zmanjšali možnost okužb, hkrati bi lahko zagotovili zadostno število ogromnih prostorov zaradi zagotavljanja razdalje med pevci. Na ta način prostorov ne bi potrebovali hkrati, ampak zaporedno. Poleg tega je bilo treba z dirigenti prilagoditi tudi programe, saj se je število vaj za daljše ateljeje seveda precej zmanjšalo.
Ko smo že prerazporedili 2600 pevcev v uravnotežene pevske sestave, so se začele nakazovati negotovosti pogojev potovanj, bivanja, karanten – z vsako odpovedjo sodelujočih bi se nam podirale zasedbe ateljejev, okuženi bi čas namesto na vajah preživljali zaprti v hotele.
Nazadnje je obveljal scenarij, ki ga poznate, strah pred težavami in zapleti pa se je polegel šele, ko je zadnji udeleženec odpotoval, ko smo se – organizacijski tim – usedli za mizo, se pogledali in ugotovili: »Ah, uspelo je.«
Šli smo v nov scenarij – z udeležbo samo Slovencev, saj jim večinoma ni grozila izguba denarja za vplačane hotele, letalske karte …, v primeru karantene pa bi se lahko takoj vrnili domov. Ateljejev ne bi bilo veliko manj, bili pa bi manj zasedeni in tako precej bolj negotovi, če posamezni pevci ne bi mogli priti. Poleg tega bi lahko kljub vsemu sprejeli samo 800 od 1500 prijavljenih, v številnih primerih bi se lahko pri zborih zgodilo, da jih sprejmemo le del, in bi jih tako dobesedno »razbijali«, namesto, da bi jih združevali.
Začeli so se oglašati tudi mentorji, ki niso vedeli, ali bodo lahko varno potovali in vadili, saj ni bilo jasno, ali bodo do poletja lahko poskrbeli za cepljenje. Skrbelo jih je tudi, ali se bodo pevci v ogromnih prostorih sploh slišali in tako primerno pripravili na nastop. Tudi ta scenarij je imel toliko kritičnih točk, da preprosto ni bil vzdržen. In smo šli spet v novega, v serijo koncertov vabljenih skupin in tistih slovenskih zborov, ki so zmogli mesec in pol pred začetkom še toliko upanja in kljubovanja razmeram, da so se odločili poskusiti ostati do konca. Vse izobraževalne in promocijske vsebine pa so visele v zraku – v nekem trenutku se je porodila zamisel o »televiziji«, pravzaprav kanalu, na katerem bi se vrstila predavanja in zanimivi videoposnetki …
Vse tri scenarije so seveda spremljali še vsi logistični problemi, spreminjanje rezervacij, pogodb, hotelskih nastanitev, načrtovanja prehrane, dolžine festivala, urnikov, snemanj, odzivi zainteresiranih sponzorjev …
Nazadnje je obveljal scenarij, ki ga poznate, strah pred težavami in zapleti pa se je polegel šele, ko je zadnji udeleženec odpotoval, ko smo se – organizacijski tim – usedli za mizo, se pogledali in ugotovili: »Ah, uspelo je.«
Organizacijski tim, to je pravzaprav 150 ljudi, ki je v tednu od 17. do 22. julija oblikovalo za ljubitelje zborovskega petja nepozaben glasbeni dogodek.
Res je, ožji tim je od lani oblikovalo 11 ljudi; poleg Urške Bittner Pipan kot organizacijske vodje in mene kot programske vodje festivala še 9 najožjih sodelavcev v glasbeni, festivalski, produkcijski in komunikacijski pisarni. V času festivala pa se nam je pridružilo še 20 mladih v mednarodnem programu YEMP (Young event management programme), 4 sodelavci iz glavne pisarne Evropske zborovske zveze iz Bonna, 25 dodatnih sodelavcev JSKD, vodji glasbene pisarne in nato tudi EC-televizije Joži Vovk so se pridružili 3 strokovnjaki in 17 študentov AGRFT, ki so oblikovali televizijski program. Pomagalo pa je še 60 prostovoljcev vseh starosti iz Slovenije in 30 iz tujine. Kar zajeten tim, ki je poskrbel, da je vse teklo po programu, brez zapletov, z veliko mero skrbi in občutka za dobro počutje udeležencev in občinstva.
Vrsta koncertov v živo, ki so jih oblikovali odlični mednarodni ansambli, koncerti, ki so povezali mlade pevce iz različnih držav, in tisti, ki so Slovenijo tujini predstavljali na kar se da zanimiv, kakovosten in izviren način, ob tem pa še festivalska TV, ki je nadomestila vse delavnice, ateljeje, predavanja …, ki so doslej vedno potekali v živo in združevali ter povezovali več tisoč pevcev iz različnih držav. Nove razmere, nove oblike dela, v danih okoliščinah ste brez dvoma lahko zadovoljni.
Vse do začetka festivala smo živeli v predstavah, kakšen bi bil festival, če bi bile razmere normalne, takšne, kakršne so bile v času ostalih dvajsetih festivalov, od prvega, leta 1961 v nemškem Passauu, pa do zadnjega, leta 2018 v estonskem Talinu. Vemo, kako bi potekali koncerti, kako živo bi bilo v mestu, koliko ljudi pri prišlo v Ljubljano in kakšno energijo bi to prineslo s sabo. Točno vemo, kako bi moralo biti, in ko pogledam danes na našo – skrčeno različico, oziroma to, kar je bilo v danih razmerah mogoče uresničiti, se spomnim, kako žalostno je bilo v času priprav vsakič, ko smo morali odrezati še nekaj programa. A glede na to, da se, odkar se je pojavil koronavirus, nikjer na svetu ni zgodil noben zborovski festival, je naš pravzaprav kar mali čudež. Vzdušje na koncertih, vsi aplavzi in odzivi na lepo odpeto pesem so pokazali, koliko ljudem pomeni, da so lahko na »živih« koncertih, in kako zelo smo pogrešali petje. To zdaj veliko intenzivneje doživljamo kot prej, ko je bilo to nekaj normalnega, običajnega.
Izpeljali smo vrsto odličnih koncertov, ki so jih oblikovali ugledni domači in tuji ansambli, dodali pa smo tudi izobraževalne vsebine, ki širijo obzorja, izpopolnjujejo in bogatijo znanje udeležencev. Glede na epidemiološke omejitve, ki v času zadnjih priprav še kar niso bile jasne, smo se v zadnjem trenutku domislili rešitve – festivalske TV, na katero smo prenesli vse delavnice, seminarje, predstavitve zborovske literature, intervjuje …, vsebine, ki so bile brezplačno dostopne komurkoli. Poiskali smo osebo, ki je bila sposobna pripraviti nekaj takega in ki nam je tudi odprla oči, kaj vse je mogoče umestiti v to obliko sporočanja. To je Aljaž Bastič, izkušen pevec (pel je v Svetovnem zboru mladih), zborovodja in režiser, zaposlen na RTV Slovenija. Nismo si pa predstavljali, koliko dela bo s tem in kako zapleten proces nas čaka, da bo festivalska TV oddajala vsak dan od 9.00 do 18.00, to je 54 ur programa v 6 dneh.
To je bil torej scenarij D, morda celo E. Kako pa bi bil videti v različici A?
Saj ne vem, kje naj začnem … Odpadla je udeležba večine aktivnih pevcev na delavnicah, ki so bistvo festivala Europa Cantat. Na vsaki delavnici bi pelo od 60 do 150 pevcev in to 4, 6 ali 8 dni. Ti bi imeli 32 zaključnih nastopov z glasbo vseh mogočih slogov, od ljudske do čiste klasike, z orkestri, baročnimi instrumenti, plesom … Ker pravil za zeleno fazo nismo dobili dovolj zgodaj, smo se seveda odločili, da v tako tveganje ne moremo. Če bi se namreč zadnji trenutek izkazalo, da okoliščine niso primerne, bi morali nekaj dni pred festivalom odpovedati vse udeležbe, to pa bi pomenilo velike finančne izgube (plačila letalskih vozovnic, hotelskih nastanitev, prevozov, rezervacij dvoran …), stroške bi imeli tako udeleženci kot tudi mi, organizatorji. To bi bila neodgovorna odločitev. Tako smo pristali na ateljejih v okviru festivalske TV, na katerih je sodeloval en sam zbor, en mehurček torej. Oblikovali smo tako imenovane webinarje, ki so zagotavljali epidemiološko zanesljivost in bili dostopni najširšemu občinstvu brez neposrednega stika.
Vsi pevci, ki bi bili tu, oziroma zbori, ki bi sodelovali na delavnicah, bi imeli tudi svoje lastne nastope, ne samo v Ljubljani, ampak po vsej Sloveniji. Vsa predavanja bi potekala v živo, imeli bi študijsko skupino udeležencev, ki so se na to prijavili in bi obiskovali vsa predavanja v živo – temu pravimo »study tour«. To pomeni, da gredo vsak dan na štiri ali pet ateljejev, si ogledajo delo različnih dirigentov, debatirajo, aktivno sodelujejo …
To, kar smo uspeli izpeljati, je bolj kot festivalu Europa Cantat podobno Svetovnemu simpoziju za zborovsko glasbo, ki angažira vrhunske vokalne skupine, ne vključuje pa pevcev. Osnovna zamisel festivala Europa Cantat bi vključila nekaj tisoč pevcev, tako pa smo se morali zadovoljiti z okrog 1000 sodelujočimi, za te razmere kar veliko številko.
Vem, da je odpadel zelo atraktiven dogodek v Hali Tivoli …
Ja, res je, mislim, da bi bil to najbolj poseben od vseh dogodkov festivala. Še nikoli ni obstajala povezava zborovske glasbe s športom. Zamišljena je bila predstava z umetnostnimi drsalci, ki bi izvajali svoje koreografije na žive izvedbe zbora; tudi ta bi bil na ledu. Ta odločitev je bila še posebej težka, ker bi šlo za svetovno premiero takega tipa prireditve.
Odpadel je tudi prijeten program, kjer bi tuje udeležence (vokalne skupine ali dele zborov) gostoljubno sprejeli po domovih, naredili prijeten pevski večer za družino, sosede, prijatelje, se spoznali, pogostili, spoznali naše navade …
Kako pa ste izbrali slovenske predstavnike za serijo koncertov Zapojmo Sloveniji?
Za začetek smo lani z načelnim povpraševanjem preverili interes najboljših slovenskih zborov iz vse Slovenije za nastop v tej seriji koncertov. V prvem scenariju smo imeli zelo širok nabor, načrtovali smo namreč več tipov koncertov: nastop več kot 200-članskega združenega zbora slovenskih pevcev z Orkestrom Slovenske filharmonije pod vodstvom Tõnuja Kaljusteja, posamezne samostojne koncerte otroških, mladinskih in odraslih zborov, ki bi predstavljali izključno slovensko glasbo, ter nastop naših mednarodno najbolj uveljavljenih zborov. Glede na odziv zborov smo sestavili možne kombinacije.
Ko smo morali zaradi nenehnega oddaljevanja od normalnih pogojev začeti prilagajati scenarije, smo se na novo odločali, kaj je možno izpeljati. Upoštevati je bilo treba velikosti koncertnih prizorišč, številčnost zborov in orkestra, primernost programov ob morebitni selitvi na odprte odre, kombinatoriko programskih izborov, koncertne termine glede na skrajšanje festivala, seveda pa je bilo veliko vprašanje tudi, kateri od zborov se bo zmogel v tako kratkem času sploh še pripraviti za nastop pred mednarodno javnostjo na nivoju, s katerim bi bili tudi sami zadovoljni. Tako so od najširšega nabora ostali zbori, ki smo jim bili navsezadnje priča na festivalu.
Rada bi izkoristila priložnost in se zahvalila za pripravljenost še izbranim zborom, s katerimi smo se do konca trudili zagotoviti samostojne nastope, pa to iz različnih razlogov žal ni bilo več mogoče: Akademskemu pevskemu zboru Maribor, Akademskemu pevskemu zboru Tone Tomšič Univerze v Ljubljani, Carmen manet, Komornemu zboru Akademije za glasbo v Ljubljani, OPZ Glasbene šole Fran Korun Koželjski Velenje, OPZ in MPZ Osnovne šole Nazarje, OPZ in MPZ Osnovne šole Franceta Bevka Tolmin, OPZ in MPZ RTV Slovenija.
Hvala tudi vsem ostalim vabljenim, ki so bili pripravljeni sodelovati v projektu združenih zborov z Orkestrom Slovenske filharmonije: Komornemu zboru Glasis iz Markovcev, APZ France Prešeren Kranj, DPZ Aglaja, Grudnovim Šmiklam, MePZ Viva Brežice, Komornemu zboru Ave, Komornemu zboru Ipavska, Komornemu zboru Orfej, Kvintetu Vintgar, Ljubljanskim madrigalistom, MePZ Prosavus in Vokalni skupini Elum iz Postojne.
Odzivi na festival pa so vendarle lepi. Tisti, ki so koncerte spremljali v živo, in tisti, ki so sledili festivalski TV, so zadovoljni. Morda zaradi pomanjkanja teh vsebin v minulem letu, pa verjetno ne le zato.
Pomanjkanje zborovskega petja je prav gotovo eden od čustvenih razlogov, drugi pa je neverjetno spoštovanje tega, kar so zbori, ki so nastopili tu, pripravili v zadnjem mesecu ali celo zadnjem tednu dni. Dekliški zbor Škofijske klasične gimnazije je pripravil izjemen nastop v intenzivnem tednu dni, vsi ostali zbori niso imeli več kot dober mesec časa skupnih vaj v živo. Vedeti je treba, da te zbore sestavljajo večinoma dijaki, maturanti, študentje, ki so imeli v tem času tudi svoje najintenzivnejše študijske obveznosti. Menim, da je to tudi eden od razlogov, da so poslušalci, ki so tudi sami večinoma pevci, tako spoštljivo reagirali na koncertih.
Pojavila so se ugibanja, zakaj niste prestavili dogodka na naslednje leto; olimpijske igre so bile prestavljene … V čem je pravzaprav razlog? Mar v tem, da tako in tako ne vemo, kako bo prihodnje leto?
Olimpijado je mogoče prestaviti, festivala Europa Cantat ne. Na olimpijadi se vrtijo ogromni denarji. Naša sredstva sofinanciranja prihajajo tudi iz »žaklja« predsedovanja države Svetu Evropske unije za največji kulturni program. In ker predsedujemo Evropi letos, in ne prihodnje leto, moramo ta denar porabiti letos, prihodnje leto ga ne bo več. Sploh pa – tako kot pravite – ne vemo, kako bo prihodnje leto. Že lani smo mislili, da imamo srečo, ker je načrtovan festival za letos, no, pa se je izkazalo, da to ni bila nobena sreča. Narediš torej takrat, ko je to možno, ko je ekipa, ko so sredstva. Naše finance so odvisne od odločitve vlade in mestne občine, če bi želeli dogodek premakniti, bi morali še enkrat skozi njihovo proceduro za zagotovitev sredstev izven običajnih dvoletnih proračunskih okvirov. Če načrtuješ dogodek za čez tri ali štiri leta, kot je bil načrtovan naš, ali npr. evropsko prvenstvo v košarki ali slovensko častno gostovanje v Frankfurtu, gre za posebne vladne procedure, za katere se je treba izredno angažirati v vseh pogledih in preteče najmanj pol leta, da izveš, ali so za to možnosti ali ne.
Ko smo morali zaradi nenehnega oddaljevanja od normalnih pogojev začeti prilagajati scenarije, smo se na novo odločali, kaj je možno izpeljati.
Upoštevati je bilo treba velikosti koncertnih prizorišč, številčnost zborov in orkestra, primernost programov ob morebitni selitvi na odprte odre, kombinatoriko programskih izborov, koncertne termine glede na skrajšanje festivala, seveda pa je bilo veliko vprašanje tudi, kateri od zborov se bo zmogel v tako kratkem času sploh še pripraviti za nastop pred mednarodno javnostjo na nivoju, s katerim bi bili tudi sami zadovoljni.
Ste se takrat, ko ste začeli odštevati dneve do festivala, končno uspeli umiriti in začeli premlevati podrobnosti, če temu sploh lahko rečemo podrobnosti?
Bolj ko se je bližal festival, bolj smo trepetali, kakšne bodo nove odločitve vlade o zdravstvenih ukrepih. Ne samo odločitve naše vlade, tudi odločitve vlad drugih držav bi nam lahko precej zapletle organizacijo. Prej smo bili mi »rdeči« in s tem problematični, nato smo postali »zeleni« in so bili recimo Katalonci »rdeči« in tako »nevarni« za nas ter udeležence iz drugih držav. Podobne zaplete in spremembe spremljamo tako rekoč dnevno že nekaj časa. Če si predstavljate, da sestavljajo samo EuroChoir pevci iz dvajsetih držav – zanje iz tedna v teden nismo mogli vedeti, ali bodo lahko prišli ali ne. Pevec iz Paname je moral ostati v karanteni in se je zboru v Ljubljani pridružil nekoliko kasneje. Če bi na primer zboleli trije tenorji ali pa pet sopranov, potem ta zbor ne bi mogel nastopiti, nadomestiti ga ne bi mogli z ničimer in vsi drugi pevci bi tu ostali brez cilja, za katerega so pripotovali v Slovenijo. Mi pa smo imeli s tem zborom v načrtu več koncertov v živo po Sloveniji, snemanje in podobno. Ni bilo dneva, da niso bile potrebne nove rešitve in nova prilagajanja, tako da, ko se je festival začel, smo bili organizatorji mentalno že resno izčrpani. Na sobotnem slavnostnem odprtju festivala je nastopilo veliko izvajalcev, še par dni prej nismo vedeli, ali bodo tujci lahko vsi prišli. Če bi se v litijskem Zboru sv. Nikolaja pojavila okužba, bi imeli velike težave, saj je bil ta zbor steber odprtja.
Festival se je iztekel, nadvse zmo zadovoljni, saj do danes nismo dobili vesti o kakem pozitivnem testu. Vse udeležence, pevce, izvajalce, organizatorje smo namreč testirali vsak drugi dan, čeprav so vsi prišli v Slovenijo z negativnim PCR-testom, pred Cankarjevim domom smo imeli mobilno enoto, ki je vsak dan preverjala zdravstveno situacijo med udeleženci.
Katalonski zbor je na festivalu edini nastopil z maskami. Ko je nastopil v družbi avstrijskega in dveh slovenskih zborov, pa so maske med koncertom obdržali vsi.
To je bil dogovor med vsemi zbori. Katalonci so mask že zelo navajeni, ne počutijo se dobro brez njih, to je namreč način, da izbrani zbori v Španiji lahko delujejo. Glede na to, da je trenutno samo v Barceloni po več tisoč okužb dnevno, je bilo to nujno. V skupnem zboru je sodeloval Komorni zbor AG Ljubljana, ki je potem odšel na drug festival v Francijo, in pa Komorni zbor KGBL, ki ima po festivalu svoje lastne koncerte. Nismo želeli tvegati.
EuroChoir je vadil v dvorani na Taboru, vsi štirje mladinski mešani zbori so delali v Zavodu sv. Stanislava in se niso smeli družiti z ostalimi udeleženci.
Zelo zanimivo je slediti, kako razumejo in kako se na kovid odzivajo različne kulture. Nekateri tujci so ocenjevali, da imamo pri nas preveč zrahljane ukrepe, niso se počutili varne. Tako so se odzivali Katalonci, Irci, Italijani, Nemci …, spoznali smo, kako odgovorno jemljejo ukrepe nekateri narodi. Zavestno smo se odločili, da bomo ukrepe spoštovali strožje, kot je to predpisano v Sloveniji, da bi se tudi ti pevci pri nas počutili dobro. Po drugi strani pa je bila naša želja pokazati festival kot vzorčen primer v smislu: če skrbno postaviš pravila, zavestno skrbiš za zdravstveno varnost, je dogodek mogoče izpeljati varno. Želimo si, da postane festival dokaz oziroma potrditev, da je to mogoče. Ko bomo šli naslednjič v zapiranja, bi radi imeli trden dokaz, da zborovsko petje, organizirano na tak način, ne ogroža javnega zdravja bolj kot druge nenujne dejavnosti. Zato smo vsem nastopajočim polagali na srce: Pomagajte nam ustvariti dobra pogajalska izhodišča, dokaz, da se bomo v naslednji sezoni – ne samo pri nas, ampak tudi v tujini – lahko pogajali z argumenti in bo naša zborovska prihodnost optimistična.
Intervju je bil objavljen 5. avgusta 2021 v spletni reviji Naši zbori – reviji o zborovski glasbi, nasizbori.si.
KDO LAHKO JADRA BREZ VETRA? Izziv festivalske televizije Europa Cantat TV
Vtise je zbrala novinarka in muzikologinja Rossana Paliaga, zamejska Slovenka iz Trsta.
Izvirni članek je bil objavljen 4. oktobra 2021 v International Choral Bulletin.
Slovenski prevod: Tadeja Petrovčič Jerina.
Znana švedska ljudska pesem vprašuje “Kdo lahko jadra brez vetra?” Podobno težko si je bilo zamišljati festival Europa Cantat brez udeležencev letos, ko smo se naučili, da se lahko dogodkov udeležujemo v živo ali na daljavo. Gostitelj letošnjega festivala Europa Cantat v Ljubljani (od 17. do 22. julija 2021) Javni Sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti se je skupaj z Evropsko zborovsko zvezo zelo potrudil, da je večkrat spremenil in prilagodil načrt izobraževanj in koncertov tako, da so ustrezala omejitvam zaradi Covida-19. Neizvedljivi ali povsem prezahtevni za izvedbo so postali množična zbiranja, potovanja in skupno petje – nenadomestljivi gradniki tega dogodka. Izredne razmere terjajo izredne rešitve, in tako je obsežen del programa občinstvo dosegel prek projekta Europa Cantat TV (ECTV), ki je bil tokrat izveden prvič sploh. Zgodbo tega izziva so nam zaupali nekateri člani ekipe te zborovske televizije.
JEAN CLAUDE WILKENS – Zamisel
Ko je postalo jasno, da bomo morali ateljeje zaradi pandemije odpovedati, da pa si vsi želimo ohraniti festival, smo v glasbeni komisiji Evropske zborovske zveze in organizacijski ekipi festivala začeli razmišljati, kaj bi lahko izpeljali v Ljubljani in kaj bi lahko prenesli na splet – da bi se lahko povezali s čim več ljudmi in ohranili mednarodnost festivala.
Na voljo smo imeli bogat nabor koncertov gostujočih skupin in slovenskih zborov, pa tudi predavanj z aktivno udeležbo prek Zooma, od katerih je kar dve tretjini predstavljal program PULSE, ter skupno petje in t. i. enodnevne oz. »discovery« ateljeje.
Moj predlog, da bi pripravili ECTV, je bil nekako samoumeven: vse to smo morali spraviti v čitljivo obliko in ustvariti dnevno rutino. Poleg tega je televizijski okvir omogočal vključevanje različnih vložkov iz Ljubljane, pogovorov in reportaž, ki so gledalcem zagotavljali vtis pripadnosti in soudeleženosti – skoraj kot da bi bili tu.
Seveda pa je bilo ključno izhodišče za uresničitev te zgodbe partnerstvo z AGRFT. In rezultat je presegel najdrznejša pričakovanja!
ALJAŽ BASTIČ – V živo iz studia
Spletno prenašan festival je treba skrbno načrtovati, saj vključuje številne ljudi, veliko opreme in ogromno usklajevanja. Precej podobno kot za običajni televizijski prenos so potrebni natančno časovno usklajevanje, skrben tehnični pregled vseh posnetkov in to, da najdeš dobro ekipo, ki bo zmožna delati v daljših časovnih intervalih.
Seveda bi lahko pripravili nekaj vmes – lahko bi dogodke polprofesionalno prenašali v živo (s štirimi profesionalnimi kamerami, mešanjem v živo, dobrim zvokom, lučjo …), za kar bi bilo še vedno potrebno veliko načrtovanja (in denarja), vendar to ne bi bil televizijski prenos.
Pri ECTV smo povezali oboje: osem ur dnevnega programa (večinoma neposrednih prenosov) in tehnično zahtevne spletne prenose v živo.
Za televizijsko prenašan festival je potrebnega veliko predhodnega znanja. Potrebna je tudi izdatna tehnična podpora – tako v prostorih kot v opremi. Priprava festivalske televizije je res predstavljala številne izzive. Izmenjavanje oddaj v živo in spletnih predavanj je bilo samo eden od njih.
ALFRED JÜRGENS – Izobraževalni program
Glasbena komisija festivala Europa Cantat je izobraževanja in predavanja PULSE načrtovala že dolgo pred samim festivalom. Predstavljam si, da je bilo to veliko delo. Za šest izobraževanj, kjer glasbeni založniki predstavijo del svoje zborovske notne ponudbe, je seveda treba pripraviti širok nabor glasbenih predstavitev.
Mislim, da je to res dobro izpadlo; pripravili smo zanimive predstavitve iz Katalonije, Libanona in širšega območja Levanta, iz Italije, Nemčije in Slovenije. Pri predavanjih PULSE smo bili postavljeni pred še večji izziv: tri predavanja dnevno, skupno torej 18 predavanj v okviru celotnega festivala.
Želeli smo predstaviti različne teme (od slovenske ljudske pesmi do barbershopa, od nevroznanosti do spletnih orodij, ki omogočajo muziciranje na daljavo) in povabiti predavatelje iz različnih držav, upoštevaje spolno in starostno uravnoteženost, in izpostaviti najzanimivejše teme aktualne zborovske scene. Potem smo morali vse to spraviti v smiselno shemo. Ogromna zahvala za to velja glasbeni komisiji festivala in Joži Vovk, vodji ECTV, ki je opravila izjemno delo, saj je za vse to poskrbela vnaprej. Kar smo naredili mi, je bilo v primerjavi s tem precej neznatno.
Naš največji izziv je bil dejstvo, da nismo imeli na voljo nobene prilagodljivosti glede časovnega načrtovanja, saj nepretrgan televizijski prenos ne omogoča spreminjanja: če je za oddajo predvidenih 57 minut in 45 sekund časa, potem mora oddaja tudi trajati 57 minut in 45 sekund. Posebej kočljivo je bilo pri interaktivnih spletnih dogodkih, kjer so lahko z zastavljanjem vprašanj sodelovali tudi gledalci.
Učili smo se prilagajanja in ohranjanja dobre komunikacije s predavatelji in s produkcijsko ekipo, ki je bila dosti večja, kakor je pri »običajnih« spletnih seminarjih. Nič kaj lahko naloga z ozirom na dejstvo, da tega nihče od nas ni še nikoli počel, zato pa tudi resnično vznemirljiva in izredno zabavna! Upam, da me bodo poklicali v ekipo, ko bodo pripravljali naslednjo ECTV!
ALBERTO PALACIN FERNANDEZ – Priprave in vsakodnevne zadolžitve
V ekipo ECTV sem se vključil junija, ko smo se z organizacijsko ekipo festivala srečali na čisto prvih sestankih za ta projekt. Ker sem bil v tednih pred festivalom zelo na tesnem s časom, je z glasbeno pisarno EC pri pripravah začel sodelovati vodja projektov pri ECA-EC, kolega Alfred Jürgens.
Ko sem prispel v Ljubljano, sva se z Alfredom posvetila pripravi izobraževanj in predavanj PULSE; pozneje smo v tednu festivala postali štiričlanska ekipa s podporo udeležencev mednarodnega programa organizacije dogodkov za mlade YEMP (Young Event Management Programme). Kot član mladinskega odbora Evropske zborovske zveze ECA-EC pa sem z veseljem spremljal tudi delo vseh drugih članov odbora, ki so pri ECTV sodelovali na toliko različnih načinov!
V primerjavi s prejšnjimi festivali je bilo tokrat tehnično vse veliko bolj zapleteno. Pri navadnem »offline« festivalu bi se ukvarjali z zadevami v povezavi z udeleženci in ateljejskimi prostori pa tudi z zahtevami ateljejskih vodij; večina tega dela ni povsem izginila, pač pa se je spremenila.
Poleg tega pa smo se morali posvečati številnim novim zadevam: učinkoviti komunikaciji s predavatelji in člani glasbene komisije, saj so izobraževanja potekala v zelo različnih oblikah (kot neposredni televizijski prenosi spletnih seminarjev prek Zooma, kot spletni seminarji v živo iz našega televizijskega studia v Ljubljani, hot hibridni prenosi), časovnemu usklajevanju pevskih vaj in nudenju tehnične podpore, pripravljanju in sprejemanju predstavitvenih gradiv itn.
Predvsem pa je bilo najpomembneje, da smo vzpostavili učinkovit in zanesljiv komunikacijski most med glasbeniki/umetniki/gosti in tehnično televizijsko ekipo, ki jo je vodil Aljaž. Ker nihče od nas ni imel nobenih predhodnih izkušenj s televizijsko produkcijo, je vse to za našo ekipo pomenilo velikansko učno izkušnjo. Že takoj po prvem dnevu festivala pa so dejavnosti, kot so predstavljanje in vodenje televizijskih oddaj v živo, pisanje tehničnih scenarijev in komuniciranje s profesionalno televizijsko ekipo za nas postale dnevna rutina.
JOŽI VOVK – Znotraj JSKD
Ko je postalo jasno, da se bomo morali odpovedati skoraj 3000 udeležencem in skupaj z njimi tudi številnim odličnim dirigentom, glasbenikom in predavateljem, smo iskali možnosti, kako bi vsaj del teh bogatih vsebin in festivalskega duha lahko prenesli k njim domov.
Tako smo razvili zamisel o zanimivem, razgibanem in privlačnem televizijskem programu. Na predvečer prvega predvajanja sem si želela in molila samo za to, da bi bilo ob tri četrt na devet zjutraj iz našega ECTV studia na zaslonih videti sliko in slišati zvok. Bil je čudovit občutek – enako čudovit, kakor na zadnji dan televizijskega predvajanja!
Res mi je bilo všeč, kako so ljudje iz različnih držav takoj začeli sodelovati in smo ustvarili okolje, kjer je vsak poznal svoje naloge in smo sledili skupnemu cilju.
Dnevi so bili izjemno intenzivni; časovni pritisk minut in sekund, ki ga narekujejo potrebe televizijske produkcije, nas je pogosto povsem izčrpal, vendar smo vsako jutro začeli z obnovljenimi močmi. Vsi smo bili televizijski »vajenci«, večinoma brez izkušenj, mislim pa, da nas je ta pustolovščina obogatila z novim znanjem, izjemnimi izkušnjami, številnimi prijateljstvi in nepozabnimi spomini.
Beseda, ki najbolje povzema moje občutke ob misli na ta neverjetni čas in ekipo je preprosto … hvaležnost! Hvaležna sem vsakemu članu ekipe ECTV posebej, pa tudi vsem izvrstnim predavateljem in dirigentom, ki so bili del te čudovite zborovske zgodbe, obenem pa hvaležna za priložnost, da sem bila njen del tudi sama.
HENRIKE SCHAUERTE – Festivalski duh
Duh festivala Europa Cantat pomeni, da se zberejo pevci, zborovodje in prijatelji zborovskega petja iz različnih koncev Evrope in sveta, se srečujejo, veselijo in izvajajo zborovsko glasbo. Srečujejo se na ulicah, skupaj pojejo in prek petja in zborovske glasbe uživajo v številnih naključnih srečanjih. Letošnja EVTV seveda ni mogla fizično poustvariti teh prav posebnih trenutkov, vendar smo prek ECTV in dogodkov, ki so v Ljubljani potekali v živo, zmogli vzpostaviti mostove za zborovsko glasbo, pevce in zborovodje, ki so tako lahko obujali lepe spomine s prejšnjih festivalov.
Kot članica delovne ekipe v Ljubljani sem zelo dobro občutila festivalski duh Europe Cantat in mislim, da ga je prek nadvse pestrega in privlačnega programa lahko občutilo tudi naše občinstvo, ki je bilo na zabaven način vanj vključeno iz udobja svojega doma.
SONJA GREINER – Odzivi
V ljubljanskem kulturnem centru Cankarjev dom smo imeli festivalski »VIP lounge«. Sprva smo načrtovali, da bomo tam tako kot vselej sprejemali in srečevali naše vabljene goste.
Potem pa smo ugotovili, da bodo morali člani festivalske glasbene komisije in upravnega odbora Evropske zborovske zveze gledati program ECTV – vsak od njih je bil pristojen za ocenjevanje določenih oddaj – in da bodo ECTV morda želeli gledati tudi naši gostje. To, da so ECTV gledali skupaj v prostoru za VIP, je bilo gotovo prijetneje, kot da bi televizijski program v hotelu spremljali vsak zase.
Po navadi se je tam vedno zbrala skupina ljudi in včasih sem se jim s svojim prenosnikom pridružila tudi sama, saj sem lahko delala od tam, hkrati pa delno spremljala tudi naš televizijski program. Kmalu so vsi prinašali s seboj vsak svojo pesmarico in se kot skupina pridružili skupnemu petju – kar je tudi prijetneje, kot da bi se pred računalnikom skupnemu petju pridružili vsak sam!
Skupni ogled predavanj PULSE in televizijskih premorov je bil tudi krasen. Takoj smo lahko izmenjali svoje vtise, se včasih skupaj nasmejali in bili deležni zanimivih informacij iz ozadja.
ECTV se je porodila iz želje, da bi lahko nekaj ponudili vsem, ki niso mogli priti v Ljubljano. Dejstvo, da se je ta želja lahko kakovostno uresničila, pa je povezano z nezaslišano srečo, da smo lahko dobili profesionalen televizijski studio in profesionalno ekipo, in je ECTV postala osrednji del festivala.
Bomo to kdaj ponovili? Marsikdo je zastavil to vprašanje. Odgovor se glasi: verjetno ne točno tako, s 42 urami neposrednega televizijskega prenosa, v tako profesionalnem okviru in s 40 ljudmi, ki bi delali izključno za ECTV. Bomo ta eksperiment nadaljevali? Zagotovo! Morda v manjšem obsegu in z omejenim programom. In seveda v upanju, da ga ne bomo potrebovali iz istega razloga ter da bo ciljna skupina druga. Da torej ne bo namenjen prijavljenim udeležencem, ki se festivala navsezadnje ne bodo mogli udeležiti, ampak tistim, ki se nanj tudi prijaviti ne bi mogli. S takšnim programom lahko dosežemo nove ciljne skupine, mdr. ljudi, ki si ne morejo privoščiti potovanja ali imajo morda strah pred letenjem, ali tiste, ki še ne poznajo festivala Europa Cantat, pa si ga bodo prek televizije ogledali iz radovednosti. Ta torej ne bo osrednji festivalski dogodek – saj upamo, da se bomo prihodnjič na festivalu nekje znova zbrali v živo –, utegne pa postati ena od oblik naše bogate in raznolike programske ponudbe.
TENEBRAE: koncertni program
Nedelja, 12. septembra ob 16.00
Slovenska filharmonija, Dvorana Marjana Kozine
Zaradi preverjanja PCT pogojev in neposrednega radijskega prenosa vas prosimo, da pridete vsaj 45 minut pred pričetkom koncerta. Po 16 uri vstop v dvorano ne bo več mogoč. Koncert nima sedežnega reda.
Dirigent Nigel Short
Alonso Lobo (1555–1617): VERSA EST IN LUCTUM (pogrebni obred, odlomek)
William Croft (1678–1727)/Henry Purcell (1659–1696): BURIAL SENTENCES (Jn, 11,25-26; Job 19, 25–27; 1 Tim, 6,7; Job, 1,21)
Thomas Tallis (1505–1585): LOQUEBANTUR VARIIS LANGUIS (Apd, 2,4)
Thomas Tallis (1505–1585): SALVATOR MUNDI (himna za praznik povišanja sv. križa)
Thomas Tallis (1505–1585): TE LUCIS ANTE TERMINUM (Ambrozijanska himna iz 7. stoletja)
Antonio Lotti (1667–1740): CRUCIFIXUS (del Nicejske veroizpovedi A.D. 381)
Gregorio Allegri (1582–1652): MISERERE MEI, DEUS (Psalm 50 (51))
***
William Harris (1883–1973): BRING US, O LORD (John Donne)
John Tavener (1944–2013): FUNERAL IKOS (Isabel Hapgood)
Jonathan Harvey (1939–2012): SONG OF JUNE (Wilfred Owen)
Bob Chilcott (1955): BEFORE THE ICE (Emily Dickinson, božični responzorij)
Eric Whitacre (1970): SLEEP (Charles Anthony Silvestri)
William Harris (1983–1973): FAIRE IS THE HEAVEN (Edmund Spenser)
Obiskovalce koncerta vljudno prosimo, da ploskate ob koncu vsake polovice koncerta in ne po vsaki skladbi.
Večkrat nagrajeni zbor Tenebrae pod vodstvom Nigela Shorta, ki je v medijih večkrat opisan kot »fenomenalen« (The Times) in »neverjetno čudovit« zbor (Gramophone Magazine), je eden vodilnih svetovnih vokalnih zasedb, ki slovijo po svoji strasti in natančnosti.
Tenebrae je dvakrat prejel nagrado za najboljšo izvedbo zborovske glasbe na podelitvi nagrad BBC Music Magazine Awards (leta 2012 in 2016), njihov posnetek izvedbe Fauréjevega Rekvijema z Londonskim simfoničnim orkestrom pa je bil nominiran za nagrado Gramophone Awards (2013). Leta 2018 je njihov album večglasnih pesmi z britanskih otokov z naslovom Music of the Spheres prejel nominacijo za nagrado Grammy. Zbor Tenebrae je znan po svojih opevanih interpretacijah zborovske glasbe, njihov repertoar pa zajema vse od renesanse do sodobnih zborovskih mojstrovin. Člani zbora so nastopili že na več velikih festivalih in prizoriščih, med drugim tudi na dogodku BBC Proms, mednarodnem festivalu v Edinburgu, v dvorani Leipzig Gewandhaus (Nemčija) in na festivalu v Melbournu (Avstralija).
Fenomenalni Tenebrae končno prihaja v Slovenijo!
Tenebrae je v zborovskem svetu presežek presežkov, saj ga pogosto opisujejo s presežniki, kot so neverjetno ali nemogoče lepo. Britanska zasedba Tenebrae, ena najboljših na svetu, se pod vodstvom Nigela Shorta lahko pohvali z naborom, ki seže vse od renesanse do sodobnih zborovskih mojstrovin, zato bo prisostvovati njihovemu koncertu v živo izjemna priložnost.
Koncert: nedelja, 12. 9. 2021, ob 16.00
Prizorišče: Slovenska filharmonija
Vstopnice: Vstopnice kupite TUKAJ ali uporabite tiste, ki ste jih kupili za julijski koncert
Zaradi preverjanja PCT pogojev in neposrednega radijskega prenosa vas prosimo, da pridete vsaj 45 minut pred pričetkom koncerta. Po 16 uri vstop v dvorano ne bo več mogoč. Koncert nima sedežnega reda.
VSTOPNICE: Vse, ki ste vstopnice kupili že za julijski konceert (ki je bil takrat odpovedan in prestaveljen), obveščamo, da vam veljajo iste vstopnice. V primeru, da se koncerta ne morete udeležiti, je možno vračilo kupnine, in sicer do izključno 6. septembra 2021. V kolikor želite vračilo kupnine, se obrnite na podpora@mojekarte.si. Po tem datumu vračilo ne bo več možno. Hvala za razumevanje.